ISU PROFESSIONAL
STANDARD PENGAJARAN
Oleh: Nur Shahrina
bt Badrin Balarsundram
Malaysia
sedang behadapan dengan cabaran yang getir dalam usaha menyediakan sistem
pendidikan berkualiti. Justeru, kerajaan mengambil langkah menggubal pelan
pembangunan pendidikan bagi menyediakan kerangka pembangunan yang menyeluruh
untuk menzahirkan transformasi sistem pendidikan secara mantap sehingga tahun
2025 (KPM, 2013). Sistem pendidikan masa kini seringkali menjadi bahan
perdebatan banyak pihak dari segi kemampuannya dalam menyediakan generasi muda
yang berilmu, berkemahiran dan mempunyai nilai murni menjelang abad ke-21.
Antara
salah satu faktor yang menyumbang kepada sistem pendidikan yang berkualiti
ialah penghasilan guru yang berkualiti. Guru yang berkualiti memainkan peranan
yang penting dalam membentuk satu organisasi sekolah yang teratur dan berkesan
bagi melahirkan insan yang berkualiti dan mampu membawa perubahan pada negara
di masa akan datang. Bekas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin
pada tahun 2014 menegaskan isu kualiti guru harus ditanganu bagi mencapai
matlamat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (MPPM) yang menyasarkan negara
berada dalam kelompok satu pertiga sistem pendidikan terbaik dunia. Justeru,
semua institusi pendidikan guru perlu proaktif dalam menghasilkan guru-guru
yang bukan sahaja mempunyai pengetahuan dan pedagogi, tetapi juga keghairahan
dan kesungguhan tinggi dalam memastikan bangsa kita mampu bersaing dan berjaya
di peringkat global.
Namun,
timbul beberapa isu yang telah menjadi asbab kepada kemerosotan kualiti guru di
abad ini. Isu yang selalu dibangkitkan melibatkan kualiti guru ialah kewujudan
guru luar bidang atau guru bukan opsyen. Guru luar bidang atau guru bukan
opsyen merupakan guru yang tidak mempunyai sijil atau major dalam mata
pelajaran yang diajar. Guru tersebut dikehendaki mengajar mata pelajaran lain
yang bukan daripada bidang setelah mereka mendapat penempatan. Penempatan
mereka bergantung kepada kekosongan guru subjek yang terlibat.
Terdapat
kajian dari luar negara dan juga di Malaysia mengenai isu guru luar bidang ini.
Berdasarkan kajian di luar negara, menurut Ingersoll (2001) iaitu guru
terutamanya yang mengajar di sekolah menegah hendaklah mempunyai latar belakang
pendidikan dan latihan dalam mata pelajaran yang mereka ajar di sekolah. Setiap
guru perlu mengajar bidang yang mereka pakar untuk menyampaikan pengetahuan
dalam bidang tersebut dengan sepenuuhnya serta dapat mencapai matlamat dengan
berkesan. Bagi kajian di Malaysia pula, didapati MAtematik adalah mata
pelajarna teras dalam kurikulum sekolah menegah yang diajar oleh guru pelbagai
bidang. Kadar ketidakseimbangan bidang yang tinggi dibimbangi akan mempengaruhi
dan memberikan kesan secara langsung terhadap kualiti pengajaran dan pembelajaran
di sekolah.
Isu
guru luar bidang timbul disebabkan oleh beberapa faktor yang masih belum ada
jalan penyelesaiannya. Anatara puncanya ialah kekurangan guru subjek di sekolah
disebabkan guru bercuti tanpa gaji, sakit, atau cuti bersalin. Jadi, jalan penyelesaian
yang selalu diambil oleh pentadbiran sekolah ialah dengan menggantikan
kekosongan tempat guru tersebut dengan guru lain yang bukan opsyen terutamanya
guru baru. Kes ini biasanya terjadi disebabkan oleh pentadbiran sekolah yang
tidak dipantau mengakibatkan kebanyakan sekolah mengambil tindakan sambil lewa
berikutan isu tersebut. Selain itu, berlaku masalah kekurangan guru di sekolah
terutamanya di kawasan luar bandar menybabkan guru bukan opsyen terpaksa
mengajar subjek di luar bidang mereka bagi mnegisi kekosongan tersebut.
Tindakan
sambil lewa ini membawa kesan kepada guru serta pelajar itu sendiri. Guru bukan
opsyen biasanya mengalami masalah untuk mengajar subjek yang bukan bidang
mereka. Mereka tidak dapat mengajar dengan sebaiknya serta mempunyai masalah
menyampaikan ilmu pengetahuan dengan berkesan dan sepenuhnya. Guru juga akan
lebih tertekan untuk berada di sekolah memandangkan beban kerja mereka semakin
bertambah kerana mereka terpaksa belajar subjek yang bukan bidnag mereka dan
menganggap ia sebagai satu bebanan tugas bukannya sebagai satu tanggungjawab.
Guru akan menjadi malas untuk belajar megenai subjek yang bukan opsyen dan
mengajar pelajar denganpengetahuan sedia ada sahaja tanpa menjana idea pelajar.
Justeru, ia membuktikan guru kurang berkeyakinan, kompetensi dan komited dalam
pengajaran.
Bagi
kesan terhadap pelajar pula, guru tidak menggunakan kaedah pengajaran yang
dapat menarik minat pelajar seterusnya menyebabkan sesi pengajaran dan
pembelajaran membosankan. Tambahan pula, guru tidak yakin dengan pengajaran
yang disampaikan menyebabkan pelajar merasa tidak yakin dengan pengajaran yang
disampaikan oleh guru tersebut. Sesetengah guru yang mengajar subjek bukan
bidnag tidak dapat menjawab soalan yang dikemukakan oleh pelajar dengan
memberikan alasan akan menjawab pada waktu lain atau menyatakan bahawa soalan
yang dikemukakan oleh pelajar tersebut tidak penting. Alasan-alasan ini
menyebabkan pelajar hilang semangat untuk belajar. Hal ini seterusnya akan
melibatkan prestasi pelajar dalam subjek tertentu yang mengakibatkan keputusan
peperiksaan pelajar tidak memuaskan.
Kesimpulannya,
isu guru luar bidang ini membawa lebih banyak keburukan berbanding kebaikan
dalam institusi pendidikan di Malaysia. Sekiranya hal ini tidak dipantau dan
diselesaikan, ramai guru yang akur untuk mengajar subjek bukan opsyen kerana
mereka terikat dengan jolokan “Saya yang menurut perintah”. Walaupun guru
tersebut boleh mengisi kekosongan dan keperluan mata pelajaran itu, tetapi
mungkin gagal menyampaikan sesuatu ilmu itu dengan berkesan.
No comments:
Post a Comment